Print deze pagina

Myxomatose

Wat is myxomatose?

Myxomatose is een zeer besmettelijk en levensbedreigend pokkenvirus dat voorkomt bij konijnen. Het virus is waarneembaar op de huid van het dier. De symptomen zijn: gezwollen oogleden (´slaperige´ ogen), myxomen (zwellingen) op de oren en snuit en/of zwellingen rondom de geslachtsdelen. Maar myxomen kunnen ook op andere delen van de huid optreden. In de meeste gevallen leidt een bijkomende longinfectie tot de uiteindelijke dood van het besmette konijn.

Is er iets te doen aan myxomatose?

Er is helaas geen geneesmiddel voor myxomatose. Maar gelukkig is deze slopende ziekte wel te voorkomen! In principe volstaat één keer per jaar preventief enten, maar als je in een risicogebied woont (randgebieden waar veel wilde konijnen leven of in een waterrijk gebied met veel muggen), dan doe je er verstandig aan om je langoor vaker dan twee keer per jaar te laten vaccineren. Je kunt je konijn dan ook gelijk laten enten tegen Viraal Haemorhagisch Syndroom (VHS), een ander besmettelijk konijnenvirus.

Sommige organiseren speciale inentingsdagen voor konijnen, waardoor de entingen tegen gereduceerd tarief kunnen worden aangeboden. Informeer hiernaar bij je eigen dierenarts.

Is myxomatose ook gevaarlijk voor mensen?

Nee, zowel myxomatose als VHS  zijn soortspecifiek: mensen of andere dieren dan konijnen zullen niet ziek worden als ze in aanraking komen met één van deze virussen. Myxomatose wordt in de meeste gevallen overgebracht van wilde op tamme konijnen, via stekende insecten zoals muggen en vlooien.

Vorige pagina: Konijn
Volgende pagina: Overgewicht & beweging